Tartalomjegyzék Előző Következő Teszt

MUNKAHELYI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS

Fogalom meghatározások:

A kockázatértékelés kiterjed:

A MUNKÁLTATÓ KÖTELEZETTSÉGE

A munkáltató köteles megtenni minden szükséges védő és megelőző intézkedést a munkavállalók biztonsága és egészségvédelme érdekében, beleértve a foglalkozási veszélyek felmérését, elhárítását, az informálást, a képzést, a szükséges munkaszervezést és a megfelelő, biztonságos eszközök biztosítását. A munkáltatónak figyelnie kell, hogy mikor van szükség ezen intézkedések alkalmazására, figyelembe véve a változó körülményeket, törekedve a helyzet javítására.

A munkáltatónak kockázatértékelés elkészítésével azonosítania kell:

A kockázatértékelést a kémiai biztonság területén a külön jogszabályban foglaltak szerint kell elvégezni.
A kockázatértékelés elvégzése munkabiztonsági (munkavédelmi szakember) és munka-egészségügyi (foglakozás eü. szolgáltató) szaktevékenység.
A munkáltató köteles a kockázatértékelést legalább 3 évente elkészíttetni.
A munkáltató köteles a kockázatértékelést és a megelőző intézkedéseket indokolt esetben, soron kívül felülvizsgálni (javasolt évenként).

Indokolt esetnek kell tekinteni különösen a kockázatok (munkakörülmények, az alkalmazott technológia, veszélyes anyag, készítmény, munkaeszköz, munkavégzés) lényeges megváltozását, új technológia, veszélyes anyag, munkaeszköz, munkaszervezés bevezetését, minden olyan, változtatást, amely miatt a munkavállalók egészségét, biztonságát meghatározó munkakörülmények megváltozhattak - ideértve a munkaklíma-, zaj-, rezgésterhelést, légállapotokat (gázállapotú, por, rost légszennyezők minőségi, illetve mennyiségi változását).
Soron kívül kell elvégezni, illetve felülvizsgálni a kockázatértékelést, ha a kockázatok lényeges megváltozásával munkabaleset, fokozott expozíció, illetve foglalkozási megbetegedés hozható összefüggésbe.

A kockázatértékelési dokumentumot legalább 5 évig meg kell őrizni.

Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató köteles a munkabiztonsági szaktevékenység és a munka-egészségügyi szaktevékenység ellátására megfelelő képesítéssel rendelkező személyt biztosítani, valamint
  1. a szükséges utasításokat és tájékoztatást kellő időben a munkavállalónak megadni;
  2. rendszeresen meggyőződni arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek, a munkavállalók ismerik, illetve megtartják-e a rájuk vonatkozó rendelkezéseket;
  3. a munkavégzéssel és körülményeivel összefüggő veszélyek figyelembevételével megfelelő munkaeszközöket biztosítani a munkavállalók részére;
  4. új technológiák bevezetése előtt kellő időben megtárgyalni a munkavállalókkal, illetve munkavédelmi képviselővel bevezetésük egészségre és biztonságra kiható következményeit;
  5. a tudomására jutott rendellenességet, illetve a munkabiztonságot vagy egészséget veszélyeztető körülményekkel, esetekkel kapcsolatos bejelentéseket haladéktalanul kivizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, az érintetteket értesíteni, és közvetlen veszély esetén a munkavégzést leállítani;
  6. a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések esetén az Mvt. rendelkezéseinek megfelelően eljárni;
  7. biztosítani a védőeszközök rendeltetésszerű használhatóságát, védőképességét, a kielégítő higiénés állapotát, a szükséges tisztítását, karbantartását (javítását), pótlását;
  8. teljes felelősséggel megtenni minden szükséges intézkedést a munkavállalók biztonsága és egészségvédelme érdekében, figyelembe véve a változó körülményeket is, valamint törekedve a munkakörülmények folyamatos javítására.

A MUNKAHELYI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS SORÁN VIZSGÁLT TÉNYEZŐK

Emberi, szociális, pszichés és szervezési tényezők:

Munkakörnyezet, munkafolyamat esetében vizsgált tényezők:

Munkaeszközök esetében vizsgált tényezők:


Tartalomjegyzék Előző Következő Teszt
A tanfolyam anyagát összeállította: Kubinszki Attila